چرا هنگام ورزش خمیازه می کشیم و چه عوارضی دارد؟
عوارض خمیازه بیش از حد در ورزش, پیشگیری از خمیازه کشیدن در ورزش, خمیازه کشیدن در ورزش نشانه چیست

تخلیه ی قدرت فیزیکی از دلایل خمیازه کشیدن موقع ورزش کردن است

خمیازه کشیدن یک مکانیسم دفاعی بدن تلقی می شود که در خصوص جلوگیری از افزایش دمای مغز شکل می گیرد. یکی از موقعیت های شکل گیری خمیازه در موقع ورزش کردن است. علت شکل گیری خمیازه در ورزش کردن به کاهش سطح اکسیژن و خون رسانی باز می گردد. ما در این مقاله قصد داریم درباره علل، عوارض و راه های پیشگیری از خمیازه کشیدن در ورزش مطالبی را ارائه دهیم.

علل خمیازه کشیدن در ورزش

علل خمیازه کشیدن در ورزش, خميازه وسط ورزش, علت خمیازه وسط ورزش

خمیازه کشیدن پی در پی موقع ورزش کردن باعث کلافگی و خستگی می شود

خمیازه کشیدن فرایندی است که در طی آن دهان در خصوص ورود هوا به داخل ریه ها باز می گردد. عموم مردم معتقدند خمیازه نشانه ای از خستگی در انسان است.

خمیازه یک هشدار در راستای جلوگیری از افزایش دمای مغز است که توسط بدن انجام می شود. این مکانیسم دفاعی معمولا در هنگام ورزش، قبل از خواب و پس از بیدار شدن شکل می گیرد.

در مغز انسان نوساناتی وجود دارد که از ایکسمی یا کمبود اکسیژن نشأت می گیرد. در طول ورزش دمای عمومی بدن افزایش پیدا می کند و اکسیژن رسانی به عضلات مختلف بدن اهمیت می یابد. اگر محیط ورزشی از دمای گرمی برخوردار باشد، فقدان اکسیژن شکل می گیرد.

علاوه بر این، زمانی که فشار تمرین بیش از حد توانایی ورزشکار است، بدن برای تعدیل دمای مغز، حفظ هموستاز و تأمین اکسیژن مورد نیاز به خمیازه کشیدن فرد می انجامد.

خمیازه کشیدن با کمک آلوئل ها، ریه ها را باز نگه می دارد و زمینه را برای تبادل دی اکسید کربن و اکسیژن مهیا می سازد.

بهتر است بدانید فرمان مکانیسم دفاعی بدن برای خمیازه کشیدن از هیپوتالاموس صادر می شود و به صورت غیر ارادی به وجود می آید.

بدین ترتیب خمیازه کشیدن در ورزش از سه عامل خستگی، بی خوابی و کمبود اکسیژن نشأت می گیرد.

یکی دیگر از عوامل دخیل در شکل گیری خمیازه حین ورزش، تخلیه قدرت فیزیکی است. بدن در تمرین های ورزشی برای ترشح مواد شیمیایی و نوروترنسمیتر هایی نظیر سروتونین، دوپامین و نیتریک اکساید در مغز فرد را وادار به خمیازه کشیدن می کند و از این طریق در تعدیل بدن کمک می نماید.

در حین انجام فعالیت های ورزشی قلب موظف است حجم گسترده ای از خون را به بخش های مختلف بدن هدایت کند. در این میان شش ها نیز ملزم هستند اکسیژن بدن را تأمین نمایند. لذا فشار گسترده ای به بدن وارد می شود.

بهتر است در لحظات ابتدایی تمرین های سبک را انتخاب نمایید. سپس به تدریج با افزایش شدت تمرین بدن را با شرایط جدید هماهنگ سازید.

توصیه می شود قبل از آغاز تمرین از استراحت و آمادگی بدن اطمینان حاصل کنید. علاوه بر این، قبل از تمرین به مصرف وعده هایی غذایی سبک حاوی پروتئین بپردازید.

توجه داشته باشید که ورزش کردن به صورت ناشتا عملکرد اشتباهی است که به ارگان های مختلف بدن آسیب وارد می کند.

عوارض خمیازه بیش از حد در ورزش

خمیازه کشیدن موقع ورزش کردن, علل خمیازه کشیدن در ورزش, خميازه وسط ورزش

نوشیدن آب از خمیازه کشیدن موقع ورزش کردن پیشگیری می کند

خمیازه بیش از حد در حین ورزش به موجب رفلکس واگوواگال سبب افت فشار خون و کاهش ضربان قلب می شود.

همچنین خمیازه های پی در پی با تجمع اشک در چشم ها، احساس درد در قفسه سینه و کلافگی فرد همراه می گردد.

بهتر است بدانید در خمیازه کشیدن بیش از اندازه در حین ورزشی بیماری هایی نظیر افسردگی، دیابت و بی خوابی مزمن دخیل هستند. علاوه بر این، نوع ورزش در خمیازه کشیدن تأثیر گذار است. به طور مثال زمانی که به ورزش های سنگین می پردازید، گروه گسترده ای از عضلات بدن هدف قرار می گیرند و خمیازه به مراتب بیشتری شکل می گیرد.

روش های پیشگیری از خمیازه کشیدن در ورزش

نوشیدن آب

دمای بدن انسان در طول انجام فعالیت های ورزشی افزایش پیدا می کند. بدن نسبت به افزایش دما واکنش نشان می دهد و از طریق تعریق از دمای عمومی بدن کاهش می دهد.

زمانی که آب بدن کاهش پیدا می کند، فرد دچار کسالت می شود. کسالت و خستگی جزء عوامل خمیازه قرار دارند. بنابراین برای جبران آب از دست رفته بدن و افزایش روند خون رسانی به میزان مناسب آب بنوشید.

استراحت مناسب

یکی از روش های پیشگیری از خمیازه کشیدن در حین ورزش، تنظیم برنامه خواب است. یک استراحت مناسب زمانی عاید می شود که فرد حداقل 7 الی 8 ساعت خواب کافی داشته باشد.

بررسی دمای محیط ورزشگاه و میزان اکسیژن

خميازه وسط ورزش, علت خمیازه وسط ورزش, خمیازه کشیدن هنگام انجام تمرینات ورزشی

از روش های جلوگیری از خمیازه کشیدن موقع ورزش کردن تنفس از طریق بینی است

همان طور که بیان کردیم یکی از عوامل دخیل در شکل گیری احساس خستگی و کمبود اکسیژن گرما بیش از حد محوطه است. شما می توانید برای تعدیل دما محیط ورزشگاه و جریان پذیری هوا تازه مقداری پنجره و درب ها را باز نمایید.

تنفس عمیق

تنفس عمیق در تعدیل دمای مغز کمک شایانی می کند. زمانی که شما به موجب انجام فعالیت های ورزشی دچار تعریق شده اید و نفس هایی سریع و کوتاه را تجربه می کنید، بدن با تصور اینکه شما دچار استرس شده اید به افزایش دمای مغز می پردازد.

یکی دیگر از روش های جلوگیری از خمیازه کشیدن در ورزش، نفس کشیدن از طریق بینی است. هنگامی که ورزشکار از طریق مجرای بینی اکسیژن مورد نیاز بدن را تأمین می کند، خون سرد تری به بدن وارد می گردد.

سخن پایانی

همان طور که بیان کردیم خمیازه یک هشدار برای بدن در خصوص جلوگیری از افزایش دما مغز تلقی می شود. به طور کلی در واکنش طبیعی خمیازه کشیدن سه عامل خستگی، بی خوابی و کمبود اکسیژن دخیل هستند.

در طول انجام فعالیت های ورزشی دمای بدن افزایش پیدا می کند و تعریق شکل می گیرد. زمانی که بدن از طریق تعریق نتواند دمای مضاعف را خارج سازد، به منظور تأمین اکسیژن مورد نیاز و تعدیل در دمای مغز فرد را وارد به خمیازه کشیدن می کند.

خمیازه بیش از حد در طول ورزش به خاطر رفلکس واگوواگال منجر به افت فشار خون و کاهش ضربان قلب می گردد.

روش های پیشگیری از خمیازه کشیدن در ورزش شامل تنفس عمیق، نفس کشیدن از طریق بینی، استراحت کافی و نوشیدن آب می شود.

با این وجود هیچ گاه مانع خمیازه کشیدن نشوید. زیرا خمیازه کشیدن یک رفلکس طبیعی بدن است که کنترل آن غیر ارادی می باشد.

0
نام:*
ایمیل: